مهرآباد جنوبی، 45متری زرند، روبه‌روی بازار آهن شاد آباد، مجتمع فلزات پارسه، پلاک 20-19

شماره تماس

۰۲۱-۶۷۲۳۱۰۰۰

فولاد قالب دایکاست

فولاد قالب دایکاست

فولاد قالب دایکاست بایستی از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد تا عمر این قالب‌ها افزایش پیدا کند. واحد آموزش و مشاوره گروه صنعتی مبتکران در این مقاله کوشیده است تا شمارا در امر انتخاب بهترین فولاد برای این قالب ها یاری نمایید.

ویژگی‌های فولاد قالب دایکاست

فرآیند تولید دایکاست یا همان ریخته گری تحت فشار روشی اقتصادی برای تولید انبوه قطعاتی با شکل‌­های پیچیده و تلرانس­‌های ابعادی محدود از جنس آلیاژهای آلومینیوم، منیزیم، روی و مس است. امروزه از این روش تولید به صورت گسترده در صنایع مختلف از جمله صنایع خودرو استفاده می‌­شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل تاثیر گذار در تولید به این روش، فولاد قالب دایکاست است. چرا که بر قیمت تمام شده محصول تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. طراحی صحیح، انتخاب صحیح فولاد و انجام صحیح فرآیند عملیات حرارتی تأثیر بسیار زیادی بر روی قالب دایکاست و در نتیجه فرآیند تولید به این روش خواهد داشت. بنابراین فولاد به ‌کار رفته در این دسته از قالب‌ها باید از ویژگی‌‌های خاصی بر خوردار باشد که در ادامه به ویژگی‌های فولاد قالب دایکاست اشاره خواهد شد.

انتخاب فولاد مناسب برای قالب دایکاست

میزان مقاومت به سایش، چقرمگی و مقاومت به شوک حرارتی می‌تواند در انتخاب فولاد مناسب برای قالب دایکاست تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه در این فرآیند سطح قالب مستقیماً با مواد مذاب در تماس است، دمای سطح قالب از ℃۲۰۰ فراتر می‌­رود. از این رو، با توجه به دسته­‌بندی ارائه شده برای فولادهای ابزار، باید از فولاد گرم­کار در این‌قالب‌ها استفاده شود.

چه فولادی برای قالب‌های دایکاست مناسب است؟

فولادهای گرم­کار مناسب برای تولید به روش دایکست عبارتند از:

  • ۱.۲۳۶۷
  • ۱.۲۳۶۵
  • ۱.۲۳۴۴
  • ۱.۲۵۸۱
  • ۱.۲۵۶۷
  • ۸۴۰۷W

دایکست برنج در دمای بالاتری نسبت به آلومینیوم و زاماک انجام می­‌شود. همچنین، به دلیل چگالی بالاتر برنج نسبت به آلومینیوم و زاماک، بحث سیالیت و سایش بالاتر این آلیاژها با دیواره قالب نیز مطرح می­‌شود. بنابراین، برای دایکست برنج استفاده از گرید فولاد ۱.۲۳۶۷ توصیه می‌­شود که استحکام و مقاومت به سایش بهتری ارائه می­‌دهد. در این موارد استفاده از گرید فولاد ۱.۲۳۴۴ در اولویت بعدی قرار خواهد گرفت.

با مطالعه مقاله قالب دایکاست می‌توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با این نوع از قالب‌ها کسب نمایید.

اختلاف قیمت میان این دو گرید با توجه به تیراژ بالاتر ارائه شده کاملاً جبران شده و بهره­‌وری اقتصادی بیشتر می­‌شود.

در فرایند دایکست آلومینیوم و زاماک، مهمترین پدیده­ایی که عمر قالب و کیفیت قطعات تولید شده را تحت الشعاع قرار خواهد داد ، پدیده Heat checking در سطح قالب­‌های دایکست است. در این مورد فولاد ۱.۲۳۶۷ مقاومت بالاتری ارائه می‌­دهد که باعث افزایش عمر و کارکرد مفید قالب می­‌شود.

قیمت فولاد قالب دایکاست

قیمت فولاد قالب دایکاست یکی از مسائل حائز اهمیت در طراحی و ساخت این قالب‌هاست. بدین ترتیب که قیمت فولاد به کار رفته در این قالب‌های صنعتی، در نهایت تاثیر بسازایی می‌تواند در قیمت تمام شده قالب داشته باشد. از عوامی که می‌تواند در قیمت این فولادها تاثیر گذار باشد، می‌‌توان به گرید فولاد به کار رفته در ساخت قالب، برند و کشور تولید کننده فولاد و همچنین سایز و سطح مقطع فولاد اشاره نمود. همچنین قابل ذکر است که در قسمت های مختلف قالب دایکاست، ممکن است از گریدهای مختلف فولاد استفاده شود که عوامل موثر بر  قیمت هر بخش نیز می‌تواند متفاوت باشد. از همین روی بهره مندی از مشاوره تخصصی متالورژی از متخصصین واحد آموزش و مشاوره گروه صنعتی مبتکران، می‌تواند به شما در امر کاهش قیمت تمام شده فولاد کمک شایانی نماید.

 

 

لوگو گروه صنعتی مبتکران
تماس بگیرید

۰۲۱۶۷۲۳۱۰۰۰

مهرآباد جنوبی- 45متری زرند- روبه‌روی بازار آهن شاد آباد- مجتمع فلزات پارسه- پلاک 20-19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله میخوانیم...

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.