مهرآباد جنوبی، 45متری زرند، روبه‌روی بازار آهن شاد آباد، مجتمع فلزات پارسه، پلاک 20-19

شماره تماس

۰۲۱-۶۷۲۳۱۰۰۰

فولاد ۱.۲۳۴۴

فولاد 1.2344 مرسوم‌ترین فولاد ابزار گرم‌کار  است که با نام‌های فولاد H13 در استاندارد AISI و فولاد W302 در سیستم نام گذاری بوهلر نیز شناخته می‌شود. این فولاد  از نوع کرومی است که مهم‌ترین ویژگی فولاد گرمکار 2344 وجود عناصر آلیاژی کروم، مولیبدن و وانادیوم (Cr-Mo-V)  در ترکیب شیمایی این فولاد است که در نتیجه آن این عناصر مقاومت به سایش و شوک حرارتی زیادی را در این فولاد ایجاد می‌کند.

توضیحات

فولاد ۱.۲۳۴۴ مرسوم‌ترین فولاد ابزار گرم‌کار است که به دلیل دارابودن عناصری همچون کروم- مولیبدن و وانادیوم از استحکام گرم و مقاومت حرارتی بالایی برخوردار  است. از همین رو روش عملیات حراتی مناسب فولاد ۱.۲۳۴۴‌ مگر در برخی شرایط ویژه، عملیات حرارتی تحت خلا است. در ادامه به سیکل عملیات حرارتی این فولاد اشاره شده است.

فولاد ۲۳۴۴

بارزترین ویژگی این فولاد، استحکام، مقاومت حرارتی بالا و مقاومت به ترک گرم است. قابل ذکر است وجود درصد زیادی وانادیوم در فولاد  ۲۳۴۴ باعث ایجاد مقاومت به سایش زیادی در دماهای بالا شده و امکان ماشین کاری یکنواخت این فولاد را فراهم می‌کند. همچنین وجود درصد زیادی مولیبدن نیز باعث افزایش سختی‌پذیری و پایداری تمپرینگ در این فولاد می‌شود؛ در نتیجه این نوع فولاد ابزار گرمکار  سختی و استحکام خود را در دماهای بالا حفظ کرده و به طور گسترده‌ برای ریخته گری آلومینیوم، منیزیم، روی و مس به کار می‌رود.

کاربرد فولاد ۲۳۴۴

از موارد کاربرد فولاد ۱.۲۳۴۴ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قالب‌های اکستروژن فلرات غیر آهنی
  • قالب ریخته گری دایکاست و ریخته گری ویژه
  • برخی قالب‌های پلاستیک تیراژبالا
  •  قالب های فورج و  پرس گرم در معرض سایش شدید
  • قالب‌های فرم دهی گرم
  • تجهیزات دستگاه پرس دایکاست و اکستروژن

قابل ذکر است که تمامی ابزارهایی که از این فولاد ساخته می‌شوند بایستی قبل از استفاده باید در بازه دمایی ۳۰۰-۲۵۰ درجه سانتی‌گراد پیش گرم شوند.

کاربرد فولاد 2344

ترکیب شیمیایی فولاد ابزار ۱.۲۳۴۴

Max

Min

عنصر شیمیایی

۰.۴۳

۰.۳۷

C

1.2

0.9

Si

0.5

0.3

Mn

0.03

-

P

0.03

-

S

5.5

4.8

Cr

1.5

1.2

Mo

1.1

0.9

V

مشخصات فولاد ۲۳۴۴

از مشخصات فولاد ۲۳۴۴ (علی الخصوص خواص فیزیکی) می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مدول الاستیسیته [۱۰۳ x N/mm2]: 215
  • چگالی [g/cm3 ]: 7.78
  • رسانایی گرمایی [W/m.K]: 25.0
  • مقاومت الکتریکی [Ohm mm2 /m]: 0.52
  • ظرفیت گرمایی ویژه [J/g.K]: 0.46
مشخصات فولاد2344

عملیات حرارتی فولاد گرمکار۲۳۴۴

با توجه به بالا بودن مقاومت حرارتی فولاد ابزار گرمکار ۲۳۴۴ و در نتیجه  نیاز به دمای بالا در جهت عملیات حرارتی این فولاد (علی الخصوص سختکاری)، از میان روش‌های مختلف عملیات حرارتی، عملیات حرارتی تحت خلأ برای فولاد گرمکار ۲۳۴۴  بهترین خواص را می‌تواند حاصل نماید.

عملیات آنیل فولاد

گرمادهی تا دمای ۸۰۰-۷۵۰ درجه سانتی‌گراد و نگهداری در دما به مدت ۲ ساعت، سپس آهسته خنک کردن درون کوره تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد و بعد از آن سردکردن در هوا. عملیات آنیل فولاد ۲۳۴۴ به این شیوه، حداکثر سختی برینل ۲۰۵ را به دست می‌دهد.

فرآیند تنش زدایی فولاد

تنش زدایی فولاد ۱.۲۳۴۴ در دو مرحله انجام می‌گردد. ایتدا حرارت دهی فولاد در دمای  ۶۵۰-۶۰۰ درجه سانتیگراد به مدت یک تا دو ساعت، و پس از آن  سردکردن آهسته قطعه فولادی درون کوره (فرآیند سردکردن با توجه به حجم قطعه و کاربرد، نیاز به مشاوره تخصصی دارد، به این منظور با شماره تماس ۰۲۱۶۷۲۳۱۰۰۰ ارتباط گرفته و از مشاوره رایگان تخصصی کارشناسان ما کمک بگیرید)

سخت کاری فولاد ۲۳۴۴

سیکل سختکاری فولاد گرمکار ۲۳۴۴ در ۴ مرحله انجام می‌پذیرد.

  •  آستنیته کردن فولاد ۱/۲۳۴۴

نگهداری فولاد در دمای ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۶۰ دقیقه و همچنین در دمای ۸۴۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه و سپس در دمای ۱۰۸۰-۱۰۲۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۶۰ دقیقه آستنیته می‌شوند.

  •  کوئنچ

قابل ذکر است چنانچه فولاد گرمکار ۲۳۴۴ در محیط خلا کوئنچ گردد سختی حاصله در حدود ۵۱ تا ۵۴ HRC خواهد بود و اگر که این فولاد در روغن یا حمام نمک کوئنچ گردد، سختی حاصله در نهایت حدود ۵۲ تا ۵۶ HRC خواهد بود.

عملیات حرارتی

سختی(HRC)

محیط سردکردن

۵۱-۵۴

خلاء

۵۲-۵۶

روغن،حمام نمک(۵۰۰-۵۵۰ درجه سانتیگراد)

تذکر: چنانچه از روش کوئنچ در نمک برای این فولاد  استفاده شود، بایستی قطعات در حمام نمک به مدت حداقل ۴۵ دقیقه به منظور هم‌دمایی نگه داشته شود و پس از آن در هوا خنک شود.

  •  تمپر تنش گیری

تمپر تنش‌گیری فولاد ۱.۲۳۴۴ در دو مرحله انجام می‌پذیرد. نگهداری قطعات فولادی در دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و پس از آن سردکردن فولاد در هوا. مدت زمان نگهداری دما وابسته به روش کوئنچ است (روغن، نمک، خلأ)

  •  تمپرینگ نهایی

قابل ذکر است فرآیند تمپرینگ نهایی فولاد گرمکار ۲۳۴۴ آخرین مرحله از مراحل سختکاری این فولاد است که در سه مرحله انجام می‌پذیرد که عبارت اند از

  • تمپر اول: نگهداری فولاد حداقل دو ساعت در دمای ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد (۳۰ درجه بالای دمای تشکیل سختی ثانویه)
  • تمپر دوم: نگهداری فولاد  حداقل دو ساعت در دمای حدود ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد متناسب با سختی مورد نظر (دمای تمپر مرحله دوم با توجه به میزان سختی مورد نظر برای قطعه، متغیر است)
  • تمپر سوم: در نهایت نگهداری قطعه فولادی  حداقل دو ساعت در ۳۰ درجه سانتی‌گراد زیر دمای تمپر مرحله دوم به منظور تنش‌زدایی حاصل از سختی ثانویه.

برای آگاهی و اطلاع از دمای تمپر، سختی و همچنین استحکام کشش متناسب با هر دما در فولاد گرمکار ۲۳۴۴ می‌توانید از جدول زیر استفاده نمایید:

۶۵۰

۶۱۰

۶۰۰

۵۹۰

۵۵۰

دمای تمپر(ºC)

1 ±  ۴۲

۱ ± ۴۵

۱ ± ۴۹

۱ ± ۵۰

۲ + ۵۳

سختی(HRC)

1360

1450

1680

1710

1845

استحکام کششی (N/mm2)

قیمت فولاد ۲۳۴۴

فولاد ۲۳۴۴ در واحد فولاد گروه صنعتی مبتکران با برندهای متفاوت (تایوان، آلمان و …) و در ابعاد متفاوت در دو سطح مقطع گرد و تسمه عرضه می‌گردد. قیمت این فولاد بسته به هرکدام از عوامل ذکر شده می‌تواند متفاوت باشد. همچنین نرخ ارز نیز می‌تواند بر قیمت فولاد ۲۳۴۴ تاثیر گذار باشد. بنابراین بدون در اختیار داشتن هرکدام از این عوامل نمی‌توان قیمت فولاد گرمکار ۲۳۴۴ را به صورت دقیق اعلام نمود. با توجه به نوسانات بازار جهت اطلاع از قیمت دقیق این فولاد می‌توانید با شماره ۶۷۲۳۱۰۰۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایید و یا از طریق گزینه چت آنلاین با کارشناسان فروش ما جهت استعلام نازلترین قیمت فولاد در ارتباط باشید.

خرید فولاد ۱.۲۳۴۴

جهت خرید فولاد  ۱.۲۳۴۴ می‌توانید با شماره تماس مجموعه ۶۷۲۳۱۰۰۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایید. همچنین شما می‌توانید از طریق گزینه چت آنلاین نیز به صورت لحظه‌ای و آنلاین با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. لازم به ذکر است پیش از خرید فولاد ۲۳۴۴ می‌توانید از طریق واحد آموزش و مشاوره گروه صنعتی مبتکران از مشاوره رایگان متالورژی جهت انتخاب بهترین متریال بسته به نیاز و کاربرد شما بهره مند شوید.

فروش فولاد ۲۳۴۴

فروش تسمه 2344 یا SKD61

فروش تسمه ۲۳۴۴ یا H13

در جدول بالا بخشی از موجودی فولاد ۱.۲۳۴۴ به صورت تسمه را مشاهده می‌کنید. جهت استعلام دقیق موجودی می‌توانید از برگه استعلام قیمت فولاد استفاده نمایید.

فروش فولاد گرد 2344

فولاد گرمکار ۱.۲۳۴۴ در استاندارد AISI آمریکا تحت عنوان فولاد H13 و در استانداردهای صنعتی ژاپن، با نام فولاد SKD61 نیز شناخته می‌شود.

نظرات (1)

1 دیدگاه برای فولاد ۱.۲۳۴۴

  1. مهدی باقری

    عملیات حرارتی ۲۳۴۴ رو انجام میدید

    • مدیر سایت

      سلام جناب باقری
      بله قربان جهت اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره رایگان می‌توانید با شماره ۶۷۲۳۱۰۰۰ تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.